Kiedy mobbing jest traktowany jako przestępstwo?
Mobbing w miejscu pracy to powtarzające się, długotrwałe działania, które mają na celu poniżenie, zastraszenie lub odizolowanie pracownika. Choć jest to poważne naruszenie praw pracowniczych,
Spis treści
Niezależnie od przyczyn ustania stosunku pracy każdy pracodawca ma obowiązek wystawienia pracownikowi świadectwa pracy. To oficjalny dokument, który potwierdza zakończenie współpracy i jednocześnie przedstawia najważniejsze informacje dotyczące jej przebiegu. W niektórych sytuacjach może się jednak zdarzyć, że zauważymy w nim błąd. W celu naniesienia poprawek trzeba wówczas zwrócić się z prośbą do byłego pracodawcy o dokonanie sprostowania świadectwa pracy. Do kiedy można zareagować? Jak powinien wyglądać ten proces?
Zgodnie z prawem pracy pracodawca ma obowiązek wydania świadectwa pracy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy z pracownikiem (nie ważne z czyjej inicjatywy i w jakich okolicznościach doszło do ustania stosunku pracy). W dokumencie tym powinny znajdować się szczegółowe informacje o charakterze zatrudnienia, w tym m.in. te na temat:
Art. 97 § 1 nowelizacji Kodeksu pracy z 7 września 2019 roku przewiduje, że świadectwo pracy powinno być wydane w dniu rozwiązania umowy, a jeśli nie jest to możliwe, pracodawca ma obowiązek przesłać dokument pocztą nie później, niż 7 dni po ustaniu stosunku pracy. Wydanie świadectwa pracy po terminie może wiązać się z nałożeniem kary finansowej.
Świadectwo pracy powinno być przygotowane w sposób prawidłowy. Jest bowiem niezbędne do rozpoczęcia pracy w nowym miejscu. Co jednak, kiedy zauważymy nieprawidłowość lub brak jakiejś informacji? W żadnym wypadku nie można próbować poprawić świadectwa pracy samodzielnie. To oficjalny dokument, dlatego sprawę trzeba rozwiązać zgodnie z obowiązującym w tej sytuacji prawem. Należy więc wówczas zwrócić się do byłego pracodawcy z wnioskiem o korektę świadectwa pracy.
Zgodnie z prawem pracy wniosek o sprostowanie świadectwa pracy należy złożyć do byłego pracodawcy w terminie do 14 dni od momentu uzyskania dokumentu z błędem. Może on nanieść poprawki i odesłać poprawne świadectwo pracy z aktualną datą lub przesłać oficjalną odmowę. W drugiej sytuacji pracownik ma możliwość skierowania wniosku o korektę świadectwa pracy do sądu pracy (do 14 dni od otrzymania odmowy).
Często błąd w świadectwie pracy zauważany jest dopiero po kilku latach. Co wtedy? Okazuje się, że nawet w takiej sytuacji obowiązuje wspomniana wyżej procedura. Dokument ten jest niezwykle ważny, dlatego w interesie obu stron powinno być to, aby był on prawidłowy. Przy jakichkolwiek nieprawidłowościach, niezależnie od upłyniętego czasu, koniecznie trzeba więc starać się o uzyskanie korekty świadectwa pracy.