Spis treści

Już wkrótce przedsiębiorcy i podmioty publiczne będą musieli dostosować się do nowego obowiązku związanego z e-doręczeniami. Wprowadzenie cyfrowej formy komunikacji ma na celu usprawnienie obiegu dokumentów oraz zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności korespondencji. Od kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać? Jakie konsekwencje niesie to dla firm i instytucji publicznych? Sprawdź, co warto wiedzieć, aby odpowiednio przygotować się na nadchodzące zmiany.

Czym są e-doręczenia?

E-doręczenia to nowoczesna forma komunikacji, która ma zastąpić korespondencję za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). To alternatywa dla listów poleconych z potwierdzeniem odbioru, bo z punktu widzenia prawa ma taką samą moc (to najważniejsza różnica w porównaniu z korespondencją mailową). 

Rozwiązanie usprawni i przyspieszy przepływ informacji, ponieważ wyeliminuje konieczność korzystania z usług transportowych. Nie będzie potrzebna też wiedza o miejscu zamieszkania adresata. 

E-doręczenia pomiędzy podmiotami publicznymi mają być bezpłatne. Jeśli podmiot będzie chciał skorzystać z usługi w kontaktach z osobami prywatnymi, będzie mógł wysłać płatne e-doręczenie. 

forma komunikacji e-doreczenia

Dlaczego wprowadzono nowelizację do ustawy o doręczeniach elektronicznych?

Ustawa o doręczeniach elektronicznych została ustanowiona 18 listopada 2020 r., ale do tej pory nie miała większego wpływu na rzeczywistość. Potocznie określano ją nawet „martwą ustawą”. W praktyce wiele podmiotów publicznych, zwłaszcza na szczeblu samorządowym, nie przystosowało się do nowych wytycznych. 

Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Cyfryzacji wynika, że z e-doręczeń korzystało tylko 25% podmiotów publicznych. Było tak dlatego, że ustawa nie wprowadzała takiego obowiązku. To zmieniło się jednak na skutek nowelizacji, która zakłada stworzenie krajowego systemu doręczeń elektronicznych – obligatoryjnego dla urzędów i przedsiębiorców. 

E-doręczenia – od kiedy?

Obowiązek stosowania e-doręczeń jest wprowadzany stopniowo. Najważniejszą datą jest 1 stycznia 2025 roku – od tego momentu e-doręczenia stają się obowiązkowe dla większości grup, takich jak podmioty publiczne oraz zawody zaufania publicznego. 

Wśród podmiotów publicznych więcej czasu na dostosowanie się mają Jednostki Samorządu Terytorialnego i ich związki, a także związki metropolitalne, samorządowe zakłady budżetowe, sądy, trybunały, prokuratura, organy ścigania, komornicy i Służba Więzienna. Te podmioty powinny to zrobić do 01.10.2029 r. 

Dłuższy okres na adaptację dotyczy też podmiotów niepublicznych: 

  • zarejestrowanych w KRS przed 1 stycznia 2025 r. (czas do 01.04.2025 r.), 
  • podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w CEiDG do 31 grudnia 2024 r., które dokonały zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r. (czas do 01.07.2025 r.)  
  • i podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. (czas do 01.10.2026 r.) 

Kto ma obowiązek dostosowania się do przepisów? 

Zgodnie z ustawą z dnia 18 listopada 2020 r., obowiązek dostosowania się do nowych przepisów dotyczy: 

  • podmiotów publicznych – w tym jednostek administracji rządowej i samorządowej, urzędów skarbowych oraz innych instytucji realizujących zadania publiczne, 
  • przedsiębiorców – zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym, którzy prowadzą działalność gospodarczą. 
  • zawodów zaufania publicznego – to np. adwokaci, radcy prawni, notariusze, komornicy, doradcy podatkowi. 

Obowiązek korzystania z e-doręczeń nie obejmuje na razie osób fizycznych, które mogą korzystać z tej usługi dobrowolnie. 

Skrzynka do e-doręczeń – co trzeba zrobić?

Aby realizować doręczenia elektroniczne, konieczne jest posiadanie skrzynki do e-doręczeń. W tym celu należy złożyć wniosek o wpisanie adresu korespondencyjnego do bazy adresów elektronicznych (BAE). Podmioty publiczne powinny zrobić to za pośrednictwem e-usługi dostępnej na stronie Gov.pl. Przedsiębiorcy mogą wypełnić formularz na Biznes.gov.pl. 

jak założyć skrzynkę do e-doręczeń

Czasu na dostosowanie się do przepisów jest coraz mniej. Większość podmiotów powinna być gotowa od początku nowego roku, dlatego warto zająć się założeniem elektronicznej skrzynki już teraz.