Szkolenie online – szkolenie na żywo, bez konieczności spotykania się. Uczestnicy w czasie rzeczywistym widzą i słyszą wykładowcę oraz omawianą prezentację w trakcie wykładu. Można na żywo zadawać pytania przez mikrofon lub na czacie. Wystarczy posiadać komputer z dostępem do Internetu oraz mikrofon .
PROGRAM SZKOLENIA
Szkolenie skierowane jest do: pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie archiwów zakładowych/składnic akt.
Cel szkolenia:
Szkolenie ma na celu naświetlić zagadnienia związane z ochroną danych osobowych w procesie archiwizacji dokumentów i ich przechowywania w archiwum zakładowym/składnicy akt.
a. Podstawowe przepisy prawne dotyczące zarządzania dokumentacją w Podmiocie
- ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
- rozporządzenia wykonawcze do ustawy
- Przepisy dotyczące ochrony danych osobowych
- krajowe (UODO)
- unijne (RODO)
b. Ochrona danych osobowych zawartych w dokumentacji
- Dokumentacja dot. przetwarzania danych osobowych
- Zbiory danych osobowych i upoważnienia do ich przetwarzania
- Ograniczenia praw osób których dane dotyczą w związku z gromadzeniem akt w archiwach zakładowych/ składnicach akt
c. Nowe obowiązki archiwów zakładowych i składnic akt w zakresie ochrony danych osobowych
- Obowiązek przyjmowania, rejestrowania i przechowywania sprostowań i uzupełnień
- Prawa osób wynikające z RODO, a ograniczenia ich stosowania w archiwum zakładowym/ składnicy akt:
- Ograniczenie prawa do bycia zapomnianym
- Ograniczenie prawa do sprostowania
- Ograniczenie prawa dostępu do danych
- Obowiązek nie ingerowania w materiały archiwalne
- Zapewnienie dostępu do danych w celach naukowych i archiwalnych
d. Funkcjonowanie archiwum zakładowego a ochrona danych osobowych
- Organizacja, lokal i zadania archiwum zakładowego
- Uprawnienia archiwisty w zakresie dostępu do danych osobowych
- Przechowywanie i zabezpieczanie dokumentacji zgromadzonej w archiwum zakładowym oraz prowadzenie jej ewidencji
- Bezpieczeństwo danych osobowych w archiwum
- Stosowanie pseudonimizacji i anonimizacji w sytuacji udostępniania akt
- Stosowanie pseudonimizacji i anonimizacji w sytuacji wypożyczania akt poza instytucję
- Zawieranie umów pomiędzy instytucją a użytkownikiem zakazujących dalszego przetwarzania danych przez osobę korzystającą z dokumentów
- Prowadzenie rejestru sprostowań i uzupełnień oraz zgłoszonych praw osób których dane dotyczą
- Prowadzenie rejestru zawartych umów
- Obowiązek usunięcia danych osobowych po ustaniu celu przetwarzania a archiwizacja
- Prawo do „bycia zapomnianym” a przetwarzanie danych dla celów archiwalnych
- Udostępnianie dokumentacji przechowywanej w archiwum zakładowym
- Kwalifikacja archiwalna dokumentacji a obowiązek usuwania danych osobowych
- Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej (papierowej i elektronicznej) po upływie obowiązujących okresów jej przechowywania w kontekście przepisów RODO
- Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwów państwowych
Dyskusja