Prawo pracy dla Kadr i Płac, Szkolenia otwarte, Online
Szkolenie online – szkolenie na żywo, bez konieczności spotykania się. Uczestnicy w czasie rzeczywistym widzą i słyszą wykładowcę oraz omawianą prezentację w trakcie wykładu. Można na żywo zadawać pytani przez mikrofon lub na czacie. Wystarczy posiadać komputera z dostępem do Internetu oraz mikrofon
PROGRAM SZKOLENIA
Co to jest sprawa administracyjna i w jakim zakresie stosujemy KPA
– zakres sprawy administracyjnej
– wyłączenia ze stosowania KPA
Podstawowe zasady prowadzenia postepowań administracyjnych i ich praktyczne znaczenie na przykładach :
– zasada praworządności – co tak na prawdę znaczy?
– zasada prawdy obiektywnej – granice dowodzenia w post adm.
– zasada rozstrzygania wątpliwości prawnych na korzyść strony – praktyka rozstrzygania wątpliwości
– współdziałanie organów administracji publicznej
– zasada zaufania do władzy publicznej; utrwalone praktyki rozstrzygania spraw – NOWOŚĆ znaczenie dla praktyki orzeczniczej
– zasada informowania stron – zakres informacji, forma, skutki braku informacji
– zasada czynnego udziału strony w postępowaniu – jak spełnić ten wymóg
– zasada przekonywania
– zasada szybkości i prostoty postępowania vs .wielość wniosków dowodowych
– zasada polubownego rozstrzygania kwestii spornych
– zasada pisemności postępowania – jakie znaczenie ma notatka urzędowa
– zasada dwuinstancyjności postępowania
– zasada trwałości decyzji administracyjnych; zasada sądowej kontroli decyzji ostatecznych
Postępowanie administracyjne :
a) strona – sposób działania strony w postępowaniu – przedstawiciel, pełnomocnik – jak oceniamy zdolność prawną strony i umocowanie do działania ( ważność pełnomocnictwa udzielonego przez osoby starsze);
b) terminy załatwiania spraw, sposoby przedłużania terminu, konsekwencje ich niezachowania dla pracownika
c) obowiązki informacyjne w postępowaniu administracyjnym – jak daleko sięga obowiązek informowania strony
-d) akta sprawy – sposób prowadzenia, najczęstsze błędy, udostępnianie akt
e) wezwania – unikanie najczęstszych błędów w wezwaniach, terminy zakreślane w wezwaniach powodujące ich bezskuteczność
f) doręczenia:
– sposoby doręczenia właściwego i zastępczego, fikcja doręczenia, waga zwrotnego potwierdzenia odbioru
– doręczenia elektroniczne – obligatoryjne i fakultatywne
– doręczenie rzutujące na prawidłowość wezwania- najczęstsze błędy
– problemy w doręczeniach międzynarodowych w UE
-doręczenie osobom zamieszkałym poza UE
g) postępowanie dowodowe – kiedy zaświadczenie a kiedy oświadczenie
– dowód urzędowy a dowód prywatny
– swobodna ocena dowodów vs. dowolna ocena dowodów, będąca podstawą uchylenia decyzji
Decyzja administracyjna i postanowienie – elementy konieczne i problemy praktyczne
– elementy konieczne decyzji administracyjnej/ postanowienia i skutki ich braku
– sposób sporządzania uzasadnienia – najczęstsze błędy przy sporządzaniu uzasadnień
– rygor natychmiastowej wykonalności decyzji
Odwołanie/ zażalenie – jak realizować prawo do złożenia środka odwoławczego
– terminy,
– procedura w postępowaniu miedzyinstancyjnym
– samokontrola organu i błędy przy jej stosowaniu
Uchylenie, zmiana, stwierdzenie nieważności decyzji
Wydawanie zaświadczeń:
charakter zaświadczenia – czy może tworzyć nowe prawo?
– przesłanki wydawania
– wymagania co do formy zaświadczenia
Załatwianie skarg i wniosków :
Powyższy temat oraz każdy inny realizujemy również jako szkolenie wewnętrzne tylko dla konkretnej firmy/instytucji.
Wykładowca wieloletni praktyk w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym, wieloletni wykładowca z zakresu KPA