Szkolenie online – szkolenie na żywo, bez konieczności spotykania się. Uczestnicy w czasie rzeczywistym widzą i słyszą wykładowcę oraz omawianą prezentację w trakcie wykładu. Można na żywo zadawać pytani przez mikrofon lub na czacie. Wystarczy posiadać komputera z dostępem do Internetu oraz mikrofon
PROGRAM SZKOLENIA
Szkolenie dedykowane dla pracodawców, osób zarządzających, członków komisji antymobbingowych, przedstawicieli pracowników oraz działów kadr/HR
Cel szkolenia:
Szkolenie ma na celu przedstawienie czym jest mobbing, a czym zwykłe wydawanie wiążących poleceń pracownikom. Na co może sobie pozwolić przełożony i nie obawiać się, że to działania niezgodne z prawem. Szkolenie wyjaśni ponadto, że pracodawca ma prawo nierówno traktować pracowników pod względem wynagrodzenia, urlopów, czy innych uprawnień i to nie oznacza, że doszło do jakiejkolwiek dyskryminacji. Na szkoleniu uczestnicy otrzymają procedurę antymobbingową do zastosowania w firmie. Procedura zostanie także omówiona na szkoleniu.
– Polecenie wykonania dodatkowych czynności, pracy w godzinach nadliczbowych – czy pracownik może odmówić?
– Polecenie wykorzystania zaległego urlopu w terminie wskazanym przez pracodawcę – czy to mobbing?
– Czy pracodawca ma prawo krytykować, nadzorować, kontrolować pracę pracownika – czy to mobbing?
– Czy przełożony może dawać pracownikowi wiążące wytyczne w zakresie sposobu wykonywania przez niego pracy?
– Czy można pracownika poinformować, że jeżeli nadal będzie wykonywał pracę niezgodnie z wytycznymi to zostanie zwolniony z pracy?
– Dlaczego pracownicy nie rozumieją, że zatrudnienie na umowę o pracę to podporządkowanie pracodawcy i muszą stosować się do jego poleceń – jak to zmienić?
– Jak wykazać, że pracodawca przeciwdziałał mobbingowi – szkolenia pracowników, procedura antymobbingowa itp.?
– Jakich zachowań nie można stosować w zakładzie pracy by nie narazić się na odpowiedzialność z tytułu mobbingu?
– Czy można wydawać polecenie nie leżące w zakresie czynności pracownika?
– Czy można dowolnie zmieniać zakres czynności pracownika – czy to mobbing?
– Na jakie zachowania kierowników musi reagować pracodawca i w jaki sposób?
– Czy to pracownicy mogą mobbingować Kierownika lub Dyrektora w zakładzie pracy?
– Konflikt pracowników częstą przyczyną mobbingu – co ma zrobić pracodawca?
– Kara porządkowa, zwolnienie dyscyplinarne dla pracownika stosującego zachowania mobbingowe – kiedy jest podstawa?
– Anonimowa ankieta mobbingowa przeprowadzana okresowo wśród pracowników – czy to dobry sposób przeciwdziałania mobbingowi?
– Jakie zapisy powinna zawierać procedura mobbingowa by była skutecznym sposobem przeciwdziałania mobbingowi?
– Kiedy pracownik może pozwać pracodawcę o mobbing i jakie są tego konsekwencje?
– Czy pracodawca może pozwać mobbera o zwrot odszkodowania po przegranej sprawie mobbingowej przed sądem.
– Obowiązek zapewnienia szkoleń z zakresu mobbingu dla wszystkich pracowników jako element przeciwdziałania mobbingowi.
– Kiedy pracownik może zarzucić pracodawcy dyskryminację?
– Jakie cechy dyskryminacyjne musi wykazać pracownik?
– Czy pracodawca ma prawo nierówno traktować pracowników?
– Czy pracodawca może udzielić urlopu, wyjścia prywatnego jednemu pracownikowi, a drugiemu nie – czy to przejaw dyskryminacji?
– Nierówne traktowanie w zatrudnieniu a dyskryminacja – czy to to samo?
– Czego pracodawcy robić nie wolno by nie narazić się na odpowiedzialność za dyskryminację?
– Czy pracownicy na tych samych stanowiskach musza tyle samo zarabiać?
– Jakie są podstawy różnicowania wynagrodzenia, nagród, premii dla pracowników bez dyskryminacji?
– Jakie stosować kryteria doboru pracowników do zwolnienia z pracy by nie narazić się na zarzut nierównego traktowania?
– Kto ma opracować zakładową procedurę antymobbingową?
– Czy procedura zgłoszeń wewnętrznych dla sygnalistów może zastąpić procedurę antymobbingową, czy muszą być to odrębne regulacje?
– Czy procedura ma wskazywać stałą komisję antymobbingową?
– Z ilu członków ma się składać wewnętrzna komisja antymobbingowa?
– Czy przedstawiciele związków zawodowych mają być członkami komisji antymobbingowej?
– Kto wyznacza członków komisji antymobbingowej?
– W jakiej formie osoba mobbingowana ma złożyć skargę na mobbing?
– Czy skargi mobbingowe mogą być anonimowe?
– Czy świadek mobbingu może składać skargę mobbingową?
– Czy ankieta mobbingowa ma wyznaczać „męża zaufania” lub „rzecznika mobbingowego” w zakładzie?
– Czy procedura mobbingowa ma regulować szkolenia antymobbingowe i ankietowe audyty mobbingowe prowadzone w zakładzie?
– Czy procedura antymobbingowa ma zawierać załączniki w postaci wzorów protokołów sporządzanych podczas rozpatrywania skarg?
– Czy procedura antymobbingowa ma przewidywać konieczność powoływana specjalistów z zewnątrz do rozstrzygania zgłoszeń mobbingowych?
– Jakie rozwiązania zawrzeć w procedurze antymobbingowej w zakresie terminu rozpatrzenia zgłoszenia?
– Jak regulować kwestię niestawienia się zgłaszającego mobbing, świadka itp.?
– Co w przypadku pozostawania na długotrwałym zwolnieniu lekarskim osoby, która złożyła skargę o mobbing?
– Jak regulować kwestię, gdy jako sprawca mobbingu jest wskazany sam pracodawca?
– Czy regulować odpowiedzialność skarżącego w przypadku niepotwierdzenie się jego zarzutów mobbingowych?
– Gdzie opublikować politykę antymobbingową?
– Czy należy zebrać oświadczenia pracowników o zapoznaniu z polityka antymobbingową?
– Jakie zgłoszenia należy kwalifikować jako mobbingowe?
– Kto kwalifikuje, czy dane zgłoszenie wymaga powołania komisji antymobbingowej?
– Kto może zasiadać w komisji antymobbingowej?
– Czy członek komisji antymobbingowej może się wyłączyć ze sprawy?
– Co gdy zgłoszenie dotyczy członka komisji antymobbingowej?
– Kto reprezentuje pracownika przed komisją antymobbingową?
– Udział związków zawodowych w komisji antymobbingowej?
– Fałszywe oskarżenia o mobbing – rola pracodawcy i komisji antymobbingowej?
– Co gdy mobbing zgłosił sam mobber?
– Co gdy zgłoszenie mobbingowe dotyczy samego pracodawcy?
– Zgłoszenie wzajemne pracowników o mobbing – czy rozpatrywać łącznie, czy odrębnie?
– W jakiej formie ma być zgłoszony mobbing?
– Co gdy pracownik składa skargę mobbingową procedurą dla sygnalistów?
– Wszczęcie procedury antymobbingowej po zgłoszeniu pracownika.
– Powołanie komisji antymobbingowej – formalności.
– Rozpoczęcie czynności przez komisję – otwarcie protokołu.
– Wysłuchanie zgłaszającego mobbing oraz uszczegółowienie wniesionych zarzutów.
– Dowody w postępowaniu przed komisją antymobbingową – wysłuchanie świadków, nagrania, dokumenty.
– Możliwość konfrontacji przed komisja antymobbingową.
– Wzywanie do złożenia wyjaśnień – czy pracownik może odmówić stawienia się przed komisją i czy grozi mu za to jakaś odpowiedzialność?
– Sporządzenie protokołu z działania komisji antymobbingowej.
– Jakie wnioski może zawierać protokół po zakończeniu pracy komisji antymobbingowej?
– Czy komisja antymobbingowa przesądza o tym, czy mobbing wystąpił czy nie?
– Jak długo ma trwać postępowanie antymobbingowe?
– W jaki sposób pracodawca ma zrealizować wnioski komisji antymobbingowej?
– Czy komisja może wnioskować o zwolnienie pracownika z pracy lub nałożenie na niego kary porządkowej?
– Czy po zakończeniu postepowania przez komisję praocodawca powinien przeprowadzić rozmowę z zgłaszającym mobbing?
– Jaka jest odpowiedzialność komisji antymobbingowej za złe przeprowadzenie postępowania.
– Czy pracodawca może nakazać ponowne przeprowadzenie postępowania antymobbingowego?
– Czy pracodawca może powoływać ekspertów z zewnątrz do rozpatrzenia zgłoszenia mobbingowego?