Szkolenie online – szkolenie na żywo, bez konieczności spotykania się. Uczestnicy w czasie rzeczywistym widzą i słyszą wykładowcę oraz omawianą prezentację w trakcie wykładu. Można na żywo zadawać pytani przez mikrofon lub na czacie. Wystarczy posiadać komputera z dostępem do Internetu oraz mikrofon

 

PROGRAM SZKOLENIA

 

Szkolenie dedykowane dla pracodawców, osób zarządzających, członków komisji antymobbingowych, przedstawicieli pracowników oraz działów kadr/HR

 

Cel szkolenia:

Szkolenie ma na celu przedstawienie czym jest mobbing, a czym zwykłe wydawanie wiążących poleceń pracownikom. Na co może sobie pozwolić przełożony i nie obawiać się, że to działania niezgodne z prawem. Szkolenie wyjaśni ponadto, że pracodawca ma prawo nierówno traktować pracowników pod względem wynagrodzenia, urlopów, czy innych uprawnień i to nie oznacza, że doszło do jakiejkolwiek dyskryminacji. Na szkoleniu uczestnicy otrzymają procedurę antymobbingową do zastosowania w firmie. Procedura zostanie także omówiona na szkoleniu.

 

  1. Mobbing – czy zwykłe wydawanie poleceń – kiedy mobbing a kiedy obowiązek służbowy?

 

– Polecenie wykonania dodatkowych czynności, pracy w godzinach nadliczbowych – czy pracownik może odmówić?

– Polecenie wykorzystania zaległego urlopu w terminie wskazanym przez pracodawcę – czy to mobbing?

– Czy pracodawca ma prawo krytykować, nadzorować, kontrolować pracę pracownika – czy to mobbing?

– Czy przełożony może dawać pracownikowi wiążące wytyczne w zakresie sposobu wykonywania przez niego pracy?

– Czy można pracownika poinformować, że jeżeli nadal będzie wykonywał pracę niezgodnie z wytycznymi to zostanie zwolniony z pracy?

– Dlaczego pracownicy nie rozumieją, że zatrudnienie na umowę o pracę to podporządkowanie pracodawcy i muszą stosować się do jego poleceń – jak to zmienić?

– Jak wykazać, że pracodawca przeciwdziałał mobbingowi – szkolenia pracowników, procedura antymobbingowa itp.?

– Jakich zachowań nie można stosować w zakładzie pracy by nie narazić się na odpowiedzialność z tytułu mobbingu?

– Czy można wydawać polecenie nie leżące w zakresie czynności pracownika?

– Czy można dowolnie zmieniać zakres czynności pracownika – czy to mobbing?

– Na jakie zachowania kierowników musi reagować pracodawca i w jaki sposób?

– Czy to pracownicy mogą mobbingować Kierownika lub Dyrektora w zakładzie pracy?

– Konflikt pracowników częstą przyczyną mobbingu – co ma zrobić pracodawca?

– Kara porządkowa, zwolnienie dyscyplinarne dla pracownika stosującego zachowania mobbingowe – kiedy jest podstawa?

– Anonimowa ankieta mobbingowa przeprowadzana okresowo wśród pracowników – czy to dobry sposób przeciwdziałania mobbingowi?

– Jakie zapisy powinna zawierać procedura mobbingowa by była skutecznym sposobem przeciwdziałania mobbingowi?

– Kiedy pracownik może pozwać pracodawcę o mobbing i jakie są tego konsekwencje?

– Czy pracodawca może pozwać mobbera o zwrot odszkodowania po przegranej sprawie mobbingowej przed sądem.

– Obowiązek zapewnienia szkoleń z zakresu mobbingu dla wszystkich pracowników jako element przeciwdziałania mobbingowi.

 

  1. Dyskryminacja czy prawidłowe nierówne traktowanie

 

– Kiedy pracownik może zarzucić pracodawcy dyskryminację?

– Jakie cechy dyskryminacyjne musi wykazać pracownik?

– Czy pracodawca ma prawo nierówno traktować pracowników?

– Czy pracodawca może udzielić urlopu, wyjścia prywatnego  jednemu pracownikowi, a drugiemu nie – czy to przejaw dyskryminacji?

– Nierówne traktowanie w zatrudnieniu a dyskryminacja – czy to to samo?

– Czego pracodawcy robić nie wolno by nie narazić się na odpowiedzialność za dyskryminację?

– Czy pracownicy na tych samych stanowiskach musza tyle samo zarabiać?

– Jakie są podstawy różnicowania wynagrodzenia, nagród, premii dla pracowników bez dyskryminacji?

– Jakie stosować kryteria doboru pracowników do zwolnienia z pracy by nie narazić się na zarzut nierównego traktowania?

 

  1. Prawidłowe regulacje w polityce antymobbingowej

 

– Kto ma opracować zakładową procedurę antymobbingową?

– Czy procedura zgłoszeń wewnętrznych dla sygnalistów może zastąpić procedurę antymobbingową, czy muszą być to odrębne regulacje?

– Czy procedura ma wskazywać stałą komisję antymobbingową?

– Z ilu członków ma się składać wewnętrzna komisja antymobbingowa?

– Czy przedstawiciele związków zawodowych mają być członkami komisji antymobbingowej?

– Kto wyznacza członków komisji antymobbingowej?

– W jakiej formie osoba mobbingowana ma złożyć skargę na mobbing?

– Czy skargi mobbingowe mogą być anonimowe?

– Czy świadek mobbingu może składać skargę mobbingową?

– Czy ankieta mobbingowa ma wyznaczać „męża zaufania” lub „rzecznika mobbingowego” w zakładzie?

– Czy procedura mobbingowa ma regulować szkolenia antymobbingowe i ankietowe audyty mobbingowe prowadzone w zakładzie?

– Czy procedura antymobbingowa ma zawierać załączniki w postaci wzorów protokołów sporządzanych podczas rozpatrywania skarg?

– Czy procedura antymobbingowa ma przewidywać konieczność powoływana specjalistów z zewnątrz do rozstrzygania zgłoszeń mobbingowych?

– Jakie rozwiązania zawrzeć w procedurze antymobbingowej w zakresie terminu rozpatrzenia zgłoszenia?

– Jak regulować kwestię niestawienia się zgłaszającego mobbing, świadka itp.?

– Co w przypadku pozostawania na długotrwałym zwolnieniu lekarskim osoby, która złożyła skargę o mobbing?

– Jak regulować kwestię, gdy jako sprawca mobbingu jest wskazany sam pracodawca?

– Czy regulować odpowiedzialność skarżącego w przypadku niepotwierdzenie się jego zarzutów mobbingowych?

– Gdzie opublikować politykę antymobbingową?

– Czy należy zebrać oświadczenia pracowników o zapoznaniu z polityka antymobbingową?

 

  1. Zgłoszenie mobbingu – krok pierwszy!

 

– Jakie zgłoszenia należy kwalifikować jako mobbingowe?

– Kto kwalifikuje, czy dane zgłoszenie wymaga powołania komisji antymobbingowej?

– Kto może zasiadać w komisji antymobbingowej?

– Czy członek komisji antymobbingowej może się wyłączyć ze sprawy?

– Co gdy zgłoszenie dotyczy członka komisji antymobbingowej?

– Kto reprezentuje pracownika przed komisją antymobbingową?

– Udział związków zawodowych w komisji antymobbingowej?

– Fałszywe oskarżenia o mobbing – rola pracodawcy i komisji antymobbingowej?

– Co gdy mobbing zgłosił sam mobber?

– Co gdy zgłoszenie mobbingowe dotyczy samego pracodawcy?

– Zgłoszenie wzajemne pracowników o mobbing – czy rozpatrywać łącznie, czy odrębnie?

– W jakiej formie ma być zgłoszony mobbing?

– Co gdy pracownik składa skargę mobbingową procedurą dla sygnalistów?

 

 

  1. Rozpatrzenie sprawy mobbingowej – krok drugi!

 

– Wszczęcie procedury antymobbingowej po zgłoszeniu pracownika.

– Powołanie komisji antymobbingowej – formalności.

– Rozpoczęcie czynności przez komisję – otwarcie protokołu.

– Wysłuchanie zgłaszającego mobbing oraz uszczegółowienie wniesionych zarzutów.

– Dowody w postępowaniu przed komisją antymobbingową – wysłuchanie świadków, nagrania, dokumenty.

– Możliwość konfrontacji przed komisja antymobbingową.

– Wzywanie do złożenia wyjaśnień – czy pracownik może odmówić stawienia się przed komisją i czy grozi mu za to jakaś odpowiedzialność?

– Sporządzenie protokołu z działania komisji antymobbingowej.

– Jakie wnioski może zawierać protokół po zakończeniu pracy komisji antymobbingowej?

– Czy komisja antymobbingowa przesądza o tym, czy mobbing wystąpił czy nie?

– Jak długo ma trwać postępowanie antymobbingowe?

 

  1. Podjęcie działań po zakończeniu prac komisji – krok trzeci!

 

– W jaki sposób pracodawca ma zrealizować wnioski komisji antymobbingowej?

– Czy komisja może wnioskować o zwolnienie pracownika z pracy lub nałożenie na niego kary porządkowej?

– Czy po zakończeniu postepowania przez komisję praocodawca powinien przeprowadzić rozmowę z zgłaszającym mobbing?

– Jaka jest odpowiedzialność komisji antymobbingowej za złe przeprowadzenie postępowania.

– Czy pracodawca może nakazać ponowne przeprowadzenie postępowania antymobbingowego?

– Czy pracodawca może powoływać ekspertów z zewnątrz do rozpatrzenia zgłoszenia mobbingowego?

 

  1. Dyskusja – problemy w praktyce jak je rozwiązać?