Mobbing i dyskryminacja, Szkolenia otwarte, Szkolenia miękkie, Online
Pozaprawne aspekty mobbingu – właściwa komunikacja w zespole.
Szkolenie online – szkolenie na żywo, bez konieczności spotykania się. Uczestnicy w czasie rzeczywistym widzą i słyszą wykładowcę oraz omawianą prezentację w trakcie wykładu. Można na żywo zadawać pytani przez mikrofon lub na czacie. Wystarczy posiadać komputera z dostępem do Internetu oraz mikrofon
PROGRAM SZKOLENIA
. Wprowadzenie do tematu mobbingu
- Definicja mobbingu w znaczeniu prawnym i w znaczeniu psychologicznym.
- Różnica między mobbingiem a konfliktem.
- Statystyki i skutki mobbingu dla jednostki i organizacji:
- Konsekwencje psychologiczne i zdrowotne.
- Straty dla zespołu i organizacji.
- Cechy osobowości sprzyjające mobbingowi
- Charakterystyka osób podatnych na mobbing:
- Perfekcjonizm, nadmierna potrzeba akceptacji, niskie poczucie własnej wartości.
- Osobowość „mobbera” – kto najczęściej dopuszcza się mobbingu?
- Skłonność do manipulacji, brak empatii, potrzeba dominacji.
- Case studies: jak cechy osobowości mogą wpływać na dynamikę mobbingu w organizacji?
- Błędy w zarządzaniu sprzyjające mobbingowi
- Brak jasnych zasad i polityk przeciwdziałania mobbingowi.
- Ignorowanie konfliktów w zespole przez kadrę zarządzającą.
- Nadmierna presja na wyniki i nieadekwatne obciążenie pracowników.
- Tolerowanie negatywnych wzorców zachowań wśród liderów lub pracowników.
- Omówienie praktycznych przykładów i analiza realnych sytuacji z życia organizacji.
- Niewłaściwa komunikacja jako czynnik ryzyka mobbingu
- Rodzaje niewłaściwej komunikacji:
- Paszkwile, plotki, pomijanie w rozmowach.
- Krytyka publiczna i ignorowanie potrzeb komunikacyjnych pracownika.
- Rola komunikacji w zapobieganiu mobbingowi:
- Znaczenie otwartego dialogu i aktywnego słuchania.
- Asertywność jako narzędzie ochrony przed mobbingiem.
- Ćwiczenia praktyczne:
- Rozpoznawanie nieodpowiedniej komunikacji.
- Wprowadzenie zasad zdrowej komunikacji w zespole.
- Budowanie zespołu jako element profilaktyki mobbingu
- Znaczenie zdrowej atmosfery w pracy:
- Jak wzmacniać poczucie przynależności i współpracy w zespole?
- Rola lidera w budowaniu zespołu:
- Tworzenie środowiska opartego na szacunku i zaufaniu.
- Przykłady działań integracyjnych:
- Warsztaty zespołowe, wyjazdy integracyjne, feedback 360°.
- Ćwiczenie: opracowanie zasad współpracy w zespole.
- Mobbing wobec przełożonego – odwrócony mobbing
- Zjawisko mobbingu skierowanego przeciwko przełożonemu:
- Przyczyny: brak autorytetu, konflikty interesów, niechęć zespołu do zmian.
- Psychologiczne mechanizmy stosowane wobec przełożonych:
- Sabotaż, izolacja, podważanie decyzji lidera.
- Jak lider może rozpoznać i przeciwdziałać odwróconemu mobbingowi?
- Case study: omówienie przykładu z życia zawodowego.
- Podsumowanie i przeciwdziałanie mobbingowi w organizacji
- Tworzenie polityk antymobbingowych w firmie:
- Jasne procedury zgłaszania i rozwiązywania problemów.
- Wdrażanie szkoleń dla pracowników i liderów.
- Znaczenie superwizji i wsparcia psychologicznego w miejscu pracy.
- Dyskusja: wspólne wypracowanie rekomendacji dla uczestników.
Rezultaty szkolenia:
- Uczestnicy poznają psychologiczne mechanizmy sprzyjające mobbingowi i jego skutki.
- Zdobędą praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji i budowania zdrowej atmosfery w zespole.
- Zrozumieją, że mobbing może dotyczyć zarówno podwładnych, jak i przełożonych, oraz jak temu zapobiegać.
Powyższy temat oraz każdy inny realizujemy również jako
szkolenie
wewnętrzne
tylko dla konkretnej firmy/instytucji.
PROWADZĄCY SZKOLENIE:
Monika Polaczek – Doktor nauk humanistycznych, certyfikowany coach – Akademia Profesjonalnego Coachingu akredytowana przez Noble Manhattan Coaching. Nauczyciel akademicki. Ponad 14 – lenia praktyka w zawodzie trenera i wykładowcy oraz znajomość realiów pracy zarówno od strony pracownika, menadżera zespołu, jak i szkoleniowca. Członek Rady Dydaktycznej Kierunku Doradztwo Filozoficzne i Coaching w Instytucie Filozofii Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Ma świetny kontakt z ludźmi i poczucie humoru. Stworzyła i administruje portal internetowy zrzeszający około 130 tysięcy pracowników budżetówki pod nazwą ,,Robię w budżetówce”. Wykładowca szkoleń z zakresu: Komunikacji interpersonalnej; Strategii zarządzania stresem; Mobbingu; Kontroli zarządczej; Etyki i deontologii zawodów medycznych; Trudnego klienta w urzędzie; Skuteczne techniki unikania wypalenia zawodowego i strategie walki ze stresem dla nauczycieli, Przeciwdziałanie praktykom mobbingowym, Trudne sytuacje w pracy urzędu – jak reagować na skargi, wzburzenie i krytykę.
Ponadto w naszej ofercie:
- Konsultacje telefoniczne/mailowe/online – bieżąca pomoc prawna z prawa pracy – stały
ryczałt
miesięczny (nie jesteście związani Państwo żadną umową) lub konsultacja jednorazowa
- Opracowanie i korekta aktów prawa wewnątrzzakładowego: regulaminu pracy, regulaminu
wynagradzania, regulaminu ZFŚS, dokumentacji antymobbingowej, dokumentacji BHP.
Zachęcamy do kontaktu:
- Adres e-mail: biuro@szkolenia-css.pl, szkolenia@szkolenia-css.pl
- Tel.: 722 211 771, 721 649 991