Prawo pracy dla Kadr i Płac, Szkolenia otwarte, Szkolenia wyjazdowe
I Dzień
przyjazd, zakwaterowanie, kolacja w Hotelu Pieniny Grand Szczawnica ****
II Dzień :
8.00 – 9.00 – Śniadanie
9.30 – 11.00 – I część szkolenia
11.00-11.10 – Przerwa kawowa
11.10- 12.30 – II część szkolenia
12.30 -13.00 – Obiad
13.00- 14.00 – III część szkolenia
Czas wolny
19.00 – Kolacja
II Dzień:
8.00 – 9.00 – Śniadanie
9.30 – 11.00 – I część szkolenia
11.00 – 10.15 – Przerwa kawowa
11.15 – 13.00 – II część szkolenia
13.00 – 13.30 – Obiad i zakończenie
PROGRAM SZKOLENIA:
Dzień I
– Czy wszystkie wynagrodzenia pracowników w zakładzie będą jawne?
– Czy trzeba będzie wskazywać wysokość wynagrodzenia w ogłoszeniu o pracę?
– Czy pracownicy innego zakładu pracy mogą się dowiedzieć ile zarabia nasz pracownik jeżeli jednostka jest powiązana?
– Jakie dane w zakresie wynagrodzeń trzeba będzie raportować do UE?
– Jak przygotować się do właściwego wartościowania stanowisk pracy w zakładzie i czy będzie to obowiązkowe?
– Co, gdy stwierdzimy nierówność wynagrodzeń na podobnych stanowiskach pracy?
– Pozostałe problemy związane z realizacją dyrektywy?
– Czy wdrażać ochronę sygnalistów jeżeli nie ma zatrudnionych 50 osób?
– Jak radzić sobie z wpływającymi zgłoszeniami?
– Kiedy sygnalista w ogóle podlega ochronie?
– Co robić z fałszywymi zgłoszeniami?
– Czy za niepodjęcia działań następczych jest jakaś odpowiedzialność?
– Sygnalistę można zwolnić z pracy tak samo jak każdego innego pracownika, gdy w sposób nieprawidłowy wykonuje obowiązki służbowe.
– Czy sygnalista może być ukarany karą porządkową przez pracodawcę?
– Dokonanie zgłoszenia wewnętrznego daje tylko ochronę w zakresie, braku możliwości stosowania działań odwetowych za dokonanie zgłoszenia.
– Za dokonanie zgłoszenia pracodawca nie może wyciągać konsekwencji, chyba że …?
– Czy każde zgłoszenie sygnalisty daje ochronę?-
– Kiedy sygnalista nie będzie chroniony pomimo dokonania zgłoszenia?
– Wydawanie poleceń służbowych (granice związania pracownika poleceniem służbowym, odmowa wykonania polecenia służbowego),
– Prawo do kontroli pracownika jako jedno z uprawnień pracodawcy (uzasadnione podejrzenie, profilaktyka)
– Dyscyplinowanie pracownika – możliwości przełożonego, zasady rozmów dyscyplinujących (dokumentowanie),
– Możliwość kontroli trzeźwości pracownika – czy warto ją stosować?
– Monitoring pracownika – kamery, monitoring poczty służbowej, monitoring komputerów, monitoring GPS – czy warto stosować wobec pracownika – za i przeciw.
Pozostałe zagadnienia w karcie szkolenia
Dzień II
– Polecenie wykonania dodatkowych czynności, pracy w godzinach nadliczbowych – czy pracownik może odmówić?
– Polecenie wykorzystania zaległego urlopu w terminie wskazanym przez pracodawcę – czy to mobbing?
– Czy pracodawca ma prawo krytykować, nadzorować, kontrolować pracę pracownika – czy to mobbing?
– Czy przełożony może dawać pracownikowi wiążące wytyczne w zakresie sposobu wykonywania przez niego pracy?
– Czy można pracownika poinformować, że jeżeli nadal będzie wykonywał pracę niezgodnie z wytycznymi to zostanie zwolniony z pracy?
– Dlaczego pracownicy nie rozumieją, że zatrudnienie na umowę o pracę to podporządkowanie pracodawcy i muszą stosować się do jego poleceń – jak to zmienić?
– Jak wykazać, że pracodawca przeciwdziałał mobbingowi – szkolenia pracowników, procedura antymobbingowa itp.?
– Jakich zachowań nie można stosować w zakładzie pracy by nie narazić się na odpowiedzialność z tytułu mobbingu?
– Na jakie zachowania kierowników musi reagować pracodawca i w jaki sposób?
– Konflikt pracowników częstą przyczyną mobbingu – co ma zrobić pracodawca?
– Kara porządkowa, zwolnienie dyscyplinarne dla pracownika stosującego zachowania mobbingowe – kiedy jest podstawa?
– Anonimowa ankieta mobbingowa przeprowadzana okresowo wśród pracowników – czy to dobry sposób przeciwdziałania mobbingowi?
– Jakie zapisy powinna zawierać procedura mobbingowa by była skutecznym sposobem przeciwdziałania mobbingowi?
– Kiedy pracownik może pozwać pracodawcę o mobbing i jakie są tego konsekwencje?
– Czy pracodawca może pozwać mobbera o zwrot odszkodowania po przegranej sprawie mobbingowej przed sądem.
– Obowiązek zapewnienia szkoleń z zakresu mobbingu dla wszystkich pracowników jako element przeciwdziałania mobbingowi.
– Kiedy pracownik może zarzucić pracodawcy dyskryminację?
– Jakie cechy dyskryminacyjne musi wykazać pracownik?
– Czy pracodawca ma prawo nierówno traktować pracowników?
– Czy pracodawca może udzielić urlopu, wyjścia prywatnego jednemu pracownikowi, a drugiemu nie – czy to przejaw dyskryminacji?
– Nierówne traktowanie w zatrudnieniu a dyskryminacja – czy to to samo?
– Czego pracodawcy robić nie wolno by nie narazić się na odpowiedzialność za dyskryminację?
– Czy pracownicy na tych samych stanowiskach musza tyle samo zarabiać?
– Jakie są podstawy różnicowania wynagrodzenia, nagród, premii dla pracowników bez dyskryminacji?
– Jakie stosować kryteria doboru pracowników do zwolnienia z pracy by nie narazić się na zarzut nierównego traktowania?
– Rodzaje wykroczeń za naruszenie praw pracowniczych, które może popełnić osoba zarządzająca i kierownik.
– Kiedy wykroczenie kierownika staje się przestępstwem zagrożonym karą do 3 lat pozbawienia wolności.
– Świadomość kierowników z zakresu bhp, a odpowiedzialność za wykroczenia.
– Kto odpowiada za badania lekarskie i szkolenia bhp pracowników w zakładzie?
– Kto odpowiada za stosowanie przez pracownika odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej?
– Jak prawidłowo szkolić podległych pracowników z zakresu bhp – odpowiedzialność za instruktaż stanowiskowy.
– Wysokość grzywien nakładanych przez inspektora pracy na kadrę zarządzającą.
– Kiedy inspektor pracy może zastosować postępowanie upominawcze?
– Czym jest nakaz, a czym wystąpienie inspektora pracy?
– Kiedy pracodawca może przerzucić część odpowiedzialność na podległych pracowników?
– Czy odpowiedzialność z zakresu bhp można przypisać pracownikowi służby bhp?
– Czego może wymagać od służby bhp pracodawca, a czego kierownik?
Pozostałe zagadnienia w karcie szkolenia
Powyższy temat oraz każdy inny realizujemy również jako szkolenie wewnętrzne tylko dla konkretnej firmy/instytucji.
Aleksander Kuźniar: Prawnik, specjalista z zakresu praktycznego stosowania prawa pracy oraz ochrony danych, wieloletnie doświadczenie Inspektora Pracy PIP, autor ponad 200 publikacji z zakresu prawa pracy ukazujących się na łamach takich tytułów jak: Rzeczpospolita, Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, Monitor Księgowego, Sposób Na Płace. Autor komentarza praktycznego do Kodeksu pracy Infor od 2009 do 2024 oraz komentarzy do innych ustaw z zakresu prawa pracy.